AKTUALNOŚCI

4-10.11 / Tydzień filmu niemieckiego

Rusza największy w Polsce przegląd kina niemieckiego! Tydzień Filmu Niemieckiego odwiedzi w tym roku 16 miast. Od 4-10.11 będziemy mieli możliwość zobaczenia najlepszych niemieckich produkcji ostatniego roku. Współczesne niemieckie kino to zdecydowany i intrygujący gracz, który na międzynarodowej arenie śmiało konkuruje z kinematografiami francuską czy angielską. Czasami film zdaje się być precyzyjniejszym sejsmografem współczesnej niemieckiej duszy, niż opiniotwórcze media, a różnorodność społeczeństwa odbija się w ekranie niczym w precyzyjnym zwierciadle.

tfn_2016

Dzisiejsze Kino Niemieckie nie musi już zasłaniać się nazwiskami znanych od lat mistrzów, bo od ponad dekady nowa fala twórców tworzy aktualne i artystycznie doceniane obrazy. Filmowcom wciąż zdarza się kręcić filmy o tym, co było, jak w portrecie człowieka, który doprowadził przed sąd nazistowskiego zbrodniarza, Adolfa Eichmanna („Fritz Bauer kontra państwo”). Ale twórcy wypracowali sobie wolność mówienia o tym, co tu i teraz. W ramach Tygodnia Filmu Niemieckiego widzowie zobaczą filmy o dylematach rodziców, oczekujących narodzin upośledzonego dziecka („24 tygodnie”), feministyczny doku-portret genialnej bułgarsko-niemieckiej malarki („Kim jest Oda Jaune?”), studium małomiasteczkowej psychiki („Pewnego razu”) i opowieść o strapionej nastoletniej psychice (4 królowie). W filmie „Fukushima, moja miłość” widzowie przyjrzą się historii młodej Niemki, zaprzyjaźniającej się ze starszą Japonką podczas charytatywnej pracy z mieszkańcami miasta dotkniętego trzęsieniem ziemi w 2011 roku. Będziemy mogli obejrzeć też nazywaną „najlepszym filmem ostatniej dekady” sensację z Cannes, czyli nominowany do Oskara „Toni Erdmann”, doskonały komediodramat o zawiłej relacji ojca i córki na tle jednoczącej się Europy. W programie towarzyszącym, pokazany zostanie premierowo Hologram dla króla Toma Tykwera, w którym Tom Hanks jako amerykański biznesmen udaje się do Arabii Saudyjskiej, aby sfinalizować ważny interes oraz Jonathan, rodzinny dramat nakręcone przez polskiego reżysera Piotra Lewandowskiego.

tfn_2016-plakat-net

Program przeglądu:
4.11, godz. 19:00 – Toni Erdmann (wstęp na pokaz jedynie z karnetem i zaproszeniami)
5.11, godz. 19:00 – Fritz Bauer kontra państwo KUP BILET
6.11, godz. 19:00 – 24 tygodnie KUP BILET
7.11, godz. 19:00 – Fukushima, moja miłość KUP BILET
8.11, godz. 19:00 – 4 królowie KUP BILET
9.11, godz. 19:00 – Pewnego razu KUP BILET
10.11, godz. 19:00 – Kim jest Oda Jaune? KUP BILET

Ceny biletów:
studencki – 14 zł
normalny – 18 zł
karnet – 70 zł (do kupienia jedynie w kasie kina)

 


★ TONI ERDMANN (reż. Maren Ade, 2016, 162 min.) – wstęp na pokaz jedynie z karnetem i zaproszeniami
Ines Conradi pracuje jako doradca biznesowy dla niemieckich inwestorów w Bukareszcie. Poznajemy ją podczas jednej z nielicznych wizyt w rodzinnym domu, kiedy w przepisowym korporacyjnym kostiumie i z przyklejonym do ucha telefonem próbuje zdystansować się od codziennych problemów. Ojciec wyczuwa, że pod pozornym zaangażowaniem w sprawy zawodowe, córka skrywa swoje nieszczęśliwe życie. Postanawia zbadać, co jest tego przyczyną i składa jej niezapowiedzianą wizytę w Rumunii.
Wywodzący się z hippisowskiego pokolenia ’68 i obdarzony nieprzeciętnym poczuciem humoru Winfried najpierw bacznie obserwuje córkę oraz jej korporacyjnych współpracowników, po czym w niekonwencjonalny sposób wkracza do jej biznesowego świata, aby ją uratować. W niezbyt twarzowej peruce, z teatralną sztuczną szczęką i w wymiętym garniturze, jako tytułowy Toni Erdmann, pojawia się na nieformalnych biznesowych spotkaniach i zależnie od okoliczności odgrywa różne role: personalnego doradcy, pracownika niemieckiej ambasady lub ważnego inwestora. Jego dowcip i nonszalancja odnoszą większy skutek w nawiązywaniu pożądanych znajomości niż wymuszone zabiegi Ines. Na starannie wypracowanym wizerunku córki pojawia się pierwsza rysa. więcej informacji o filmie

★ FRITZ BAUER KONTRA PAŃSTWO (reż. Lars Kraume, 2015, 105 min.)
Fritz Bauer, prokurator generalny landu Hesji, powrócił do Niemiec z przymusowej emigracji w 1949 roku. Jako Żyd i socjaldemokrata uciekł tuż przed wojną do Skandynawii. Jemu niemiecki wymiar sprawiedliwości zawdzięcza rozpoczęcie procesów przeciwko zbrodniarzom nazistowskim w latach pięćdziesiątych we Frankfurcie nad Menem. Misja ścigania wojennych przestępców, jakiej podejmuje się bohater filmu, nie była jednak łatwa, ponieważ ówczesny niemiecki system sądowniczy naszpikowany był dawnymi członkami partii hitlerowskiej. Kiedy więc pewnego dnia Fritz Bauer otrzymuje list z informacją, że odpowiedzialny za masową zagładę Żydów Adolf Eichmann ukrywa się w Argentynie, postanawia działać w konspiracji. Dzięki pomocy młodego i zaangażowanego prokuratora udaje mu się potwierdzić otrzymaną wiadomość, jednak nikt ani w prokuraturze, ani we władzach państwowych nie wykazuje zainteresowania złapaniem wojennego zbrodniarza. Zdesperowany Bauer zwraca się o pomoc w ujęciu Eichmann do izraelskiego Mossadu. Jednak współpraca z obcym wywiadem to zdrada stanu i grozi poważnymi konsekwencjami. więcej informacji o filmie

★ 24 TYGODNIE (reż. Anne Zohra Berrached, 2016, 102 min.)
Astrid i Markus tworzą szczęśliwy, choć nieformalny związek, razem wychowują córeczkę i oczekują przyjścia na świat drugiego dziecka. Oboje mają satysfakcjonującą pracę, utrzymują dobre relacje z przyjaciółmi i bardzo cieszą się na powiększenie rodziny. Podczas rutynowego badania, kiedy Astrid jest w 24 tygodniu ciąży, dowiadują się, że płód ma zespół Downa. I chociaż dla obojga przyszłych rodziców wiadomość ta jest ciosem i wedle obowiązujących w Niemczech przepisów mogą skorzystać z prawa do aborcji, przyszła mama decyduje się na urodzenie dziecka. Jednak wkrótce przychodzi kolejna niedobra informacja: jest ono także obciążone bardzo poważną wadą serca. Szanse na przeżycie daje tylko seria skomplikowanych operacji, które prawdopodobnie trzeba będzie ciągle powtarzać, aby utrzymać dziecko przy życiu. Lekarze proponują aborcję. więcej informacji o filmie

★ FUKUSHIMA, MOJA MIŁOŚĆ (reż. Doris Dörrie, 2016, 104 min.)
Marie, młoda Niemka przyjeżdża do Japonii po traumatycznych przejściach związanych z zerwanym ślubem. Pracuje jako wolontariuszka dla organizacji Clown4Help, która w opustoszałej po trzęsieniu ziemi i wybuchu elektrowni atomowej Fukushimie, stara się, poprzez różnego rodzaju zajęcia terapeutyczne, pomagać nielicznym, pozostałym tam mieszkańcom. Dziewczyna nie bardzo widzi sens w tej działalności i przyznaje, że przyjechała tu, aby pomóc przede wszystkim sobie. Sądziła, że zetknięcie z ludźmi dotkniętymi większym nieszczęściem niż ona, pomoże jej zapomnieć o własnych problemach. Kiedy decyduje się na powrót jedna z kobiet prosi ją o pomoc w zawiezieniu do zamkniętej i zagrożonej promieniowaniem „strefy zero”. Satomi, ostatnia gejsza z Fukushimy, postanawia wbrew wszystkiemu odbudować swój dom i rozpocząć w nim normalne życie. Dziewczyna najpierw próbuje przekonać ją do odstąpienia od tego zamiaru, a później postanawia zostać i pomóc jej w pracach porządkowych. Obie kobiety, choć z trudem, nawiązują przyjacielską relację, a Marie poznaje nie tylko dramatyczną historię Satomi, ale też surowe obyczaje swojej gospodyni. więcej informacji o filmie

★ 4 KRÓLOWIE (reż. Theresa von Eltz, 2015, 100 min.)
Lara, Alex, Fedja i Timo przebywają w zakładzie psychiatrycznym dla młodzieży i tam też mają spędzić zbliżające się święta Bożego Narodzenia. O ich problemach wiemy niewiele i scenariusz filmu niewiele nam dopowiada. Z rozmów czy krótkich spotkań z rodzicami wynika, że to relacje z nimi są powodem zaburzeń psychicznych, które pomaga przezwyciężyć swoim młodym pacjentom dr Wolff. Tylko Gruzin Fedja cierpi z powodu fizycznej i psychicznej przemocy szkolnych kolegów. W ramach terapii lekarz prosi ich, aby przygotowali film o swoich wspomnieniach związanych z Bożym Narodzeniem. Z tych oszczędnych, przetykanych długimi pauzami i raczej pozbawionych emocji opowieści możemy domyśleć się traumy, jaką przeżyli młodociani bohaterowie filmu w swoich rodzinnych domach. Dr Wollf, stosujący dość niekonwencjonalne metody terapeutyczne, pozostawia swoim podopiecznym dużą swobodę, próbując nauczyć ich odpowiedzialności za swoje postępowanie i skłonić do tworzenia wzajemnych przyjacielskich relacji. Prawie mu się to udaje. więcej informacji o filmie

★ PEWNEGO RAZU (reż. Asli Özge, 2016, 112 min.)
Karsten, młody pracownik banku urządza, pod nieobecność swojej partnerki, w ich wspólnym mieszkaniu imprezę dla przyjaciół i znajomych. Wśród gości jest pochodząca z Rosji Anna, która zostaje u Karstena jeszcze jakiś czas po wyjściu innych uczestników przyjęcia. W pewnym momencie chłopak znajduje ją nieprzytomną na podłodze. Zamiast zadzwonić po pogotowie ratunkowe decyduje się pobiec po pomoc do pobliskiej przychodni, która jednak w nocy jest zamknięta. Po powrocie do domu stwierdza, że Anna już nie żyje. Wtedy dzwoni na policję i relacjonuje przebieg wydarzeń, ale nie potrafi przekonująco wyjaśnić, dlaczego nie wezwał karetki. Karsten wraz ze swoimi młodymi przyjaciółmi należy do elity niewielkiego miasteczka w północnych Niemczech. Jego ojciec jest wpływowym biznesmenem, wspierającym wiele lokalnych przedsięwzięć i jasno daje do zrozumienia, że nie chciałby, aby syn stanął przed sadem. Jednak zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa złożone przez rodzinę Anny wyklucza zatuszowanie sprawy. Rozpoczyna się śledztwo, które prowadzi policja oraz Karsten na własną rękę. On też chce dowiedzieć się, dlaczego Anna zmarła. więcej informacji o filmie

★ KIM JEST ODA JAUNE? (reż. Kamilla Pfeffer, 2016, 75 min.)
Oda Jaune urodziła się w 1979 roku w Sofii jako Michaela Danowska. W wieku 17 lat wraz z rodziną przyjechała do Niemiec. Artystyczny pseudonim wymyślił jej profesor z Akademii Sztuk Pięknych w Dusseldorfie i mąż, słynny niemiecki malarz Jörg Immendorf. Oda Jaune studiowała u niego malarstwo, później przez 9 lat, aż do jego śmierci w 2009 roku, dzieliła z nim życie. Związek ładnej, młodej studentki ze starszym o 45 lat, uznanym artystą budził powszechne zainteresowanie niemieckich mediów. Młoda malarka zwracała uwagę przede wszystkim niezwykłą urodą i bardzo często pisano o niej używając określeń: „piękna żona „Jörga Immendorfa” lub później „piękna wdowa po Jörgu Immendorfie”. Zamieszanie związane ze spuścizną po znanym malarzu pomogło z pewnością młodej artystce w podjęciu decyzji o wyjeździe do Paryża, gdzie wreszcie mogła oddać się pracy twórczej. Jej obrazy trafiły do renomowanej galerii Daniela Templona i dzisiaj osiągają ceny kilkudziesięciu tysięcy euro. Wśród właścicieli płócien Ody Jaune jest znany niemiecki reżyser Thomas Ostermeier. więcej informacji o filmie